Portal
Kids and hate speech on the internet
28-08-2021 18:46Ελισάβετ Χατζή
Οι νέες γενιές παιδιών γεννιούνται και μεγαλώνουν μέσα στην ψηφιακή εποχή, όπου το διαδίκτυο πρωτοπορεί σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δράσης, από την πληροφόρηση και την εκπαίδευση μέχρι την κοινωνικοποίηση. Οι σύγχρονοι γονείς και εκπαιδευτικοί καλούνται λοιπόν να αποδεχθούν τις νέες τεχνολογίες, να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν την ψηφιακή πραγματικότητα, να τα συμβουλεύσουν και να τα προφυλάξουν από τους κινδύνους.
Τα φαινόμενα ρατσισμού και ρητορικής μίσους κάνουν αισθητή την παρουσία τους και στο διαδίκτυο. Τα παιδιά, οποιασδήποτε ηλικίας, όντας πιο αθώα και επιρρεπή σε κινδύνους είναι εύκολο είτε να πέσουν θύματα, είτε να υιοθετήσουν τέτοιες συμπεριφορές, χωρίς να αντιλαμβάνονται την σοβαρότητα της κατάστασης. Είναι σημαντικό οι γονείς και οι δάσκαλοι, πριν ακόμα τα παιδιά έρθουν σε επαφή με το διαδίκτυο και τα social media, να οριοθετήσουν τη χρήση τους και να τα προετοιμάσουν κατάλληλα για την διαχείριση τέτοιων συνθηκών.
Μία καλή αρχή αποτελεί η συζήτηση γύρω από την επικαιρότητα. Με αφορμή κάποιο γεγονός τα παιδιά καλό είναι να κατανοήσουν με τον πιο εύληπτο τρόπο την ύπαρξη της διαφορετικότητας και τη σωστή συμπεριφορά απέναντι σε αυτήν. Αξίες όπως η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός και η αποδοχή πρέπει να υιοθετούνται νωρίς από τα παιδιά, έτσι ώστε να πορευθούν με αυτές και στην ενήλικη ζωή τους. Επιπλέον, οι ενήλικες κρίνεται αναγκαίο να καταδείξουν στα μικρά παιδιά ότι υπάρχουν φαινόμενα όπως ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και άλλες μορφές μίσους, που συχνά εκφράζονται στο διαδίκτυο από ανθρώπους με διαφορετικές ιδεολογίες και πιστεύω. Με αυτές τις συζητήσεις τα παιδιά θα αναπτύξουν κριτική σκέψη και θα αναγνωρίζουν τις εκδηλώσεις μισαλλοδοξίας τόσο στο διαδίκτυο, όσο και στην πραγματική ζωή.
Στην συνέχεια, και αφού τα παιδιά κατανοήσουν όλα τα παραπάνω, οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορούν έμπρακτα πλέον να συμβουλέψουν τα παιδιά, ανάλογα με την ηλικία τους, για τη διαχείριση τέτοιων περιστατικών στο διαδίκτυο. Αν το παιδί είναι μικρής ηλικίας, η προτιμότερη συμβουλή είναι η άμεση ενημέρωση κάποιου μεγαλύτερου για αυτό που είδε, προκειμένου να μεσολαβήσει είτε ο γονιός είτε ο δάσκαλος. Στην περίπτωση που το παιδί είναι μεγαλύτερης ηλικίας, οι ενήλικες μπορούν να του υποδείξουν πως να διαγράφει, να μπλοκάρει ή να κάνει και αναφορά σε κάποιον χρήστη που εκφράζει ακραίες απόψεις και ασκεί ρητορική μίσους, είτε προς το ίδιο το παιδί, είτε προς κάποιον άλλον. Τέλος, μέσα από συζητήσεις και συμβουλές, ο γονιός και ο δάσκαλος θα πρέπει να μπορούν να εμπιστευθούν το παιδί ως προς το περιεχόμενο και τις αναρτήσεις που μοιράζεται και δημοσιοποιεί. Να έχει κατανοήσει, δηλαδή, το παιδί ότι οτιδήποτε δημοσιεύει στο διαδίκτυο δεν πρέπει να στιγματίζει ή να θίγει κάποιο πρόσωπο ή κοινωνική ομάδα.
Όπως σε κάθε περίπτωση, έτσι και εδώ η πρόληψη παίζει καθοριστικό ρόλο για τη διαμόρφωση εκπαιδευμένων χρηστών του διαδικτύου και των social media. Όσο πιο νωρίς κατανοήσουν τα παιδιά το φαινόμενο της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο και αντιληφθούν την σωστή αντιμετώπιση του, τόσο πιο πιθανό είναι οι επόμενες γενιές να μεγαλώσουν σε ένα πιο «φιλικό» και χωρίς μίσος κυβερνοχώρο.
Πηγή: https://saferinternet4kids.gr/nea/hate-speech/
This Project was co-funded by the European Union’s Rights, Equality and Citizenship Programme (2014-2020). Τhe content of this website represents the views of the author only and is his/her sole responsibility. The European Commission does not accept any responsibility for use that may be made of the information it contains.