Portal
Guilt of the childless woman at the first Panhellenic Fertility Conference
02-10-2021 23:30Ευαγγελία Γκιόξη
Η υπογεννητικότητα αποτελεί μια πραγματικότητα για πολλές χώρες του δυτικού κόσμου, ανάμεσα τους και την Ελλάδα. Πλέον, ολοένα και λιγότερα ζευγάρια ή μονογονεϊκές οικογένειες λαμβάνουν τη σημαντική απόφαση απόκτησης απογόνων. Η μείωση του εισοδήματος, ιδιαίτερα από το 2008 και εξής, η ανάγκη εξέλιξης σε επαγγελματικό και ακαδημαϊκό επίπεδο συχνά αποτελούν τροχοπέδη για τα νέα άτομα να πάρουν την απόφαση. Επιπλέον, οι νεότερες γενιές, έχοντας συνείδηση του σημαντικού έργου της οικογένειας, επιθυμούν, καταρχάς, την επαγγελματική τους κατάρτιση, προκειμένου να μπορούν να εξασφαλίζουν στα παιδιά τους ένα ελπιδοφόρο μέλλον, χωρίς εμπόδια και έλλειψη ευκαιριών. Στην εξίσωση έρχεται να προστεθεί και η ενδεχόμενη υπογονιμότητα που μαστίζει πολλές γυναίκες και άνδρες, η οποία είναι κατά 40%, απόρροια του σύγχρονου τρόπου ζωής, διατροφής αλλά και αυξανόμενου άγχους, ήδη από τις πολύ νεαρές ηλικίες.
Για την ενημέρωση σχετικά με ζητήματα αναπαραγωγικής αυτονομίας και γονιμότητας, το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γονιμότητας διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Ο βασικός στόχος του συνεδρίου ιδανικά, θα ήταν η ευαισθητοποίηση σχετικά με την υπογεννητικότητα της χώρας και το αίτημα για διευκόλυνση των ζευγαριών ή μονογονεϊκών οικογενειών για την απόκτηση τέκνων. Οι προθέσεις, όμως, του συνεδρίου δεν φάνηκαν τόσο αγνές. Το διαφημιστικό σποτ που μεταδόθηκε παρουσίασε μια γυναίκα άνω των 40, η οποία έπειτα από την είσοδο της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την επαγγελματική της σταδιοδρομία, απολογείται πρωτίστως στην κοινωνία αλλά και στον εαυτό της για την επιλογή της να μην κάνει παιδιά και οικογένεια, διερωτώμενη «τί έχει κάνει λάθος». Το βίντεο προκάλεσε οργή και αντιδράσεις στο διαδίκτυο, καθώς χαρακτηρίστηκε αναχρονιστικό, σεξιστικό και άκρως στερεοτυπικό.
Πολύ σύντομα, χορηγοί επικοινωνίας, διάσημοι και επώνυμοι που είχαν δεχθεί να συμμετέχουν στην ομιλία, αλλά και η ίδια η Πρόεδρος της Δημοκρατίας απέσυραν την υποστηριξή τους στο συνέδριο, καταδικάζοντάς το. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γέμισαν από οργισμένους χρήστες, οι οποίοι θεώρησαν αδιανόητη μια τέτοια πρωτοβουλία σε συνδυασμό με το συγκεκριμένο διαφημιστικό σποτ. Σύσσωμο το διαδίκτυο έδωσε απάντηση στο συνέδριο: σε μια κοινωνία, η οποία πάσχει από οικονομικά προβλήματα, με ένα σημαντικά υποβαθμισμένο σύστημα παιδείας και εκπαίδευσης, είναι δυνατόν να μπαίνει στο στόχαστρο η σύγχρονη γυναίκα, που «επέλεξε» να κάνει καριέρα και όχι παιδιά; Στο ερώτημα της γυναίκας στο σποτ «τι έχω κάνει λάθος;», η οποία φτάνοντας στα 40 δεν δύναται να τεκνοποιήσει, η απάντηση έρχεται, μάλλον, αβίαστα: τίποτα δεν έχει κάνει λάθος, απλώς το εκπαιδευτικό σύστημα δεν φρόντισε να ενημερώσει επαρκώς παιδιά και εφήβους σχετικά με τη σεξουαλική αγωγή, ενώ παράλληλα η πολιτεία δεν φρόντισε να δημιουργήσει ένα ασφαλέστερο και υποστηρικτικό περιβάλλον για τις επόμενες γενιές. Ίσως, εν τέλει, το ερώτημα να πρέπει να εκφραστεί αντίστροφα: Τι έχουν κάνει λάθος;
This Project was co-funded by the European Union’s Rights, Equality and Citizenship Programme (2014-2020). Τhe content of this website represents the views of the author only and is his/her sole responsibility. The European Commission does not accept any responsibility for use that may be made of the information it contains.