Portal
The dark side of influence
23-05-2023 02:11Του Πάνου Κουργιτάκου
Η άνοδος των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης δημιούργησε ένα νέο φαινόμενο - τους influencers (επιδραστικούς). Οι influencers είναι άτομα που έχουν συγκεντρώσει μεγάλους ακόλουθους σε πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το Instagram, το YouTube και το TikTok. Αυτά τα άτομα έχουν γίνει ισχυροί παίκτες στον κόσμο του μάρκετινγκ, με εμπορικές επωνυμίες πρόθυμες να συνεργαστούν μαζί τους για να προωθήσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους. Ωστόσο, αυτή η νέα δύναμη και επιρροή έχει καταστήσει επίσης τους influencers στόχους ρητορικής μίσους. Η ρητορική μίσους είναι η επικοινωνία που εκφράζει προκατάληψη ή μίσος προς μια ομάδα με βάση τα χαρακτηριστικά της. Μπορεί να προκαλέσει συναισθηματική βλάβη και να οδηγήσει σε πιο σοβαρές μορφές διακρίσεων ή βίας.
Η ρητορική μίσους που απευθύνεται σε influencers μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Μερικά άτομα μπορεί να επιτεθούν σε influencers με βάση την εμφάνισή τους, ενώ άλλα μπορεί να επικρίνουν τις απόψεις τους ή το περιεχόμενο που παράγουν. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ρητορική μίσους που απευθύνεται σε άτομα επιρροής μπορεί να υποκινείται από ζήλια ή από την επιθυμία να αποδυναμωθούν άτομα που έχουν πετύχει φήμη μέσω των social media.
Ένας λόγος για τον οποίο οι influencers είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στη ρητορική μίσους είναι η ίδια η φύση της δουλειάς τους. Οι influencers συχνά χρησιμοποιούν τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μοιραστούν προσωπικές λεπτομέρειες της ζωής τους, από το τι τρώνε για πρωινό μέχρι τις απόψεις τους για την πολιτική και τα κοινωνικά ζητήματα. Αυτό το επίπεδο διαφάνειας και ευπάθειας μπορεί να τους κάνει στόχο διαδικτυακής παρενόχλησης και κακοποίησης.
Επιπλέον, η ανωνυμία που παρέχουν οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να ενθαρρύνει τα άτομα να πουν πράγματα που δεν θα έλεγαν ποτέ στην πραγματική ζωή. Η ευκολία με την οποία μπορεί να διαδοθεί η ρητορική μίσους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σημαίνει ότι μπορεί να εξαπλωθεί γρήγορα και να έχει ευρεία απήχηση. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβλαβές για τους influencers, οι οποίοι βασίζονται στην παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να συνδεθούν με το κοινό τους και να χτίσουν την επωνυμία τους.
Οι συνέπειες της ρητορικής μίσους προς τους influencers μπορεί να είναι καταστροφικές. Εκτός από την πρόκληση συναισθηματικής βλάβης και ψυχικής δυσφορίας, η ρητορική μίσους μπορεί επίσης να έχει συνέπειες στον πραγματικό κόσμο. Ορισμένοι παράγοντες επιρροής μπορεί να χάσουν εμπορικές συμφωνίες ή χορηγίες εάν σχετίζονται με περιεχόμενο μίσους ή αμφιλεγόμενο. Άλλοι μπορεί να αισθάνονται πίεση να αλλάξουν το περιεχόμενο ή τις απόψεις τους για να αποφύγουν τις αντιδράσεις.
Επιπλέον, η ρητορική μίσους μπορεί επίσης να οδηγήσει σε πιο σοβαρές μορφές διαδικτυακής παρενόχλησης, όπως «doxxing», «swatting» και «stalking». Αυτές οι συμπεριφορές μπορούν να έχουν βαθύ αντίκτυπο στην ασφάλεια και την ευημερία ενός influencer, καθώς και στην ικανότητά του να συνεχίσει τη δουλειά του.
Για την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους που απευθύνεται σε άτομα επιρροής, οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν εφαρμόσει πολιτικές που στοχεύουν στην πάταξη της καταχρηστικής συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, το Instagram έχει εισαγάγει μια λειτουργία που επιτρέπει στους χρήστες να φιλτράρουν σχόλια που περιέχουν συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά και το YouTube έχει ενημερώσει τις οδηγίες της κοινότητας για να απαγορεύσει τη ρητορική μίσους και την παρενόχληση.
Ωστόσο, αυτά τα μέτρα δεν είναι πάντα αποτελεσματικά για τον περιορισμό της ρητορικής μίσους που απευθύνεται σε άτομα που επηρεάζουν. Οι κακόβουλοι χρήστες μπορεί απλώς να βρουν νέους τρόπους για να παρακάμψουν αυτά τα μέτρα ή να χρησιμοποιήσουν άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να συνεχίσουν την καταχρηστική συμπεριφορά τους.
Τελικά, η ευθύνη για την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους δεν βαρύνει μόνο τις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τα άτομα. Εναπόκειται σε όλους μας να αναγνωρίσουμε τη βλάβη που προκαλεί η ρητορική μίσους και να μιλήσουμε εναντίον της όταν τη βλέπουμε. Πρέπει να θεωρούμε τους εαυτούς μας και τους άλλους υπεύθυνους για το λόγο που χρησιμοποιούμε στο διαδίκτυο και να εργαστούμε για τη δημιουργία μιας πιο θετικής και συμπεριληπτικής διαδικτυακής κουλτούρας.
Συμπερασματικά, η ρητορική μίσους που απευθύνεται σε influencers είναι ένα σοβαρό ζήτημα που μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις. Εναπόκειται σε όλους μας να εργαστούμε για τη δημιουργία ενός πιο ανεκτικού διαδικτυακού περιβάλλοντος και να θεωρούμε τα άτομα υπεύθυνα για τα λόγια και τις πράξεις τους. Μόνο με τη συνεργασία μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα καταπολεμήσουμε τις βλαβερές συνέπειες της ρητορικής μίσους και θα δημιουργήσουμε έναν ασφαλέστερο και περιεκτικό διαδικτυακό χώρο.
This Project was co-funded by the European Union’s Rights, Equality and Citizenship Programme (2014-2020). Τhe content of this website represents the views of the author only and is his/her sole responsibility. The European Commission does not accept any responsibility for use that may be made of the information it contains.